Nijmeegse winkels sluiten deuren om energie te besparen
Nijmegen is European Green Capital en wil in 2045 een klimaatneutrale stad zijn. Wanneer alle ondernemingen hun deuren gesloten houden, komt dat doel aantoonbaar een stukje dichterbij! Daarom de campagne “Duurzaam de deuren dicht”, waar de Nijmeegse binnenstadondernemers gezamenlijk laten zien dat zij hun deuren sluiten om energie te besparen. En dat levert op meerdere vlakken voordeel op!
Onderzoek naar wat dit oplevert
Het Huis voor de Binnenstad Nijmegen is in 2017 gestart met een onderzoek in de binnenstad naar aanleiding van de Green Capital challenge “energie besparen”. Uit dit onderzoek is gebleken dat momenteel 36% van de winkeldeuren dicht zijn op een koude dag (onder de 10 graden). Van de zelfstandig ondernemers houdt 66% de deuren dicht, van de filialen en franchisers slechts 10%. Een belangrijk argument voor een geopende deur is een gastvrij en welkome uitstraling richting consument. Onderzoeken in Antwerpen (2016) en door AS Watson (Kruidvat) in 2016 leren echter dat gesloten deuren geen significant effect hebben op het aantal bezoekers en omzet. Wel was er sprake van een aanzienlijke energiebesparing van 32 tot 42%. Als neveneffect viel op dat medewerkers enthousiast waren over een behagelijkere werkomgeving en dat er sprake was van minder derving (verlies als gevolg van diefstal). Bekijk hier het onderzoek van Huis voor de Binnenstad.
Deuren dicht en toch open en gastvrij
Om ondanks dichte deuren een gastvrije en welkome uitstraling te hebben introduceert Huis voor de Binnenstad het beeldmerk “Duurzaam de deuren dicht”. Hierdoor kan een dichte deur eenvoudig positief geassocieerd worden met een groene gedachte, namelijk energiebesparing. Door allen de deuren te sluiten en het beeldmerk binnenstad breed uit te dragen raken ook bezoekers van de binnenstad vertrouwd met de gesloten deuren.
Meedoen als ondernemer?
Wil je met je bedrijf meedoen aan dit initiatief? Meld je dan nu aan via secretariaat@huisvoordebinnenstad.nl. Je krijgt dan ook een sticker voor op de deur om de positieve boodschap mee uit te stralen. Ondernemers die onder de 15 graden en boven de 25 graden hun deur dichthouden om energie te besparen mogen het beeldmerk gebruiken. Heb je nog vragen? Ook dan kun je contact opnemen. We lichten graag meer toe.
Evaluatie van de resultaten
Eind 2018 zijn de resultaten van de campagne door Unipartners geëvalueerd. Na de campagne waren in het steekproefgebied bijna 50% meer deuren gesloten ten opzichte van de 0-meting voor de campagne! Het totaal aantal deuren in de onderzochte straten nam af van 71% naar 57%. Er is dus nog veel winst te behalen. Opvallend is dat het aantal dichte deuren bij zelfstandig ondernemers hoger ligt (77%) dan bij filiaalbedrijven (20%).
Nu aanmelden (vermeld aub bedrijf, naam, adres en aantal stickers)